Tig och lid!

Tig och lid! header image 2

Ett misslyckat försök att bli rättshaverist

juni 24th, 2009 · 1 Comment ·

I förra veckan surnade jag till på ett oJonaskst sätt. SBAB bestämde sig efter minst ett år av ”snart kommer det” att införa BankID som enda inloggningsmöjlighet till sina lånesidor. För mig som utlandssvensk bereder det vissa problem. Nämligen det lilla faktum att min bank vägrar utfärda BankID till mig då mitt gamla gått ut, eftersom jag inte längre är folkbokförd i Sverige.

Först ringde jag surt upp Skandiabanken för att höra om det gick att ordna manuellt. Si, det gick ikke. I slutet på ett längre samtal och efter att supporten surfat information på bankid.com (”jo, det står här att du måste vara folkbokförd”) fick jag till slutet frågan ”Men kan du inte skaffa ett norskt BankID då?”. Jo för tusan, det kan jag visst göra. Men jag tror inte att SVENSKA skatteverket nöjer sig med det.

Så gick turen vidare till SBAB. Där hade man förutsett vissa problem kring BankIDets införande och smart lagt in det i förstavalet i menyn för telesvaret. Jag fick prata med en lätt bonnig supportman som glatt meddelade att BankID var det enda sättet att logga in. Nej, det gick inte att ordna manuellt. Icke.

Här nånstans bestämde jag mig för att det här personligt och reda ut problemet, till min fördel. Om det så krävdes att jag skulle bli rättshaverist.

Jag mailade Skatteverkets huvudkontor.

Jag försökte hitta någon support på BankID.coms hemsidor. Det går inte, för det finns inte. Däremot har man publicerat ledningens kontaktuppgifter så jag mailade tekniska chefen med ungefär samma innehåll som till Skatteverket (”Jahaja, jag är utlandssvensk, hur tänkte ni nu då?”).

Det var här som mina försök att bli rättshaverist ändade, för jag fick svar inom en timme. BankID hade nyligen ändrat reglerna så att man inte längre behövde finnas i SPAR-registret. Ytterligare trettio minuter senare fick jag mer information från BankID-ansvarige på Skandiabanken. ”Det kommer i höst”.

Luften gick ur min stridsvilja. Vad ska man göra åt sån plötslig service?

Det finns bara en sak kvar att göra. Att jävlas med skatteverket. De har fortfarande inte svarat på mitt mail.

Det finns förresten fler utlandssvenskar med samma problem

Tags: joråsåatt

1 response so far ↓

Leave a Comment

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/d/d/5/lincoln.se/httpd.www/blog/wp-content/themes/presscut-theme-10.bak/comments.php on line 103 Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/d/d/5/lincoln.se/httpd.www/blog/wp-content/themes/presscut-theme-10.bak/comments.php on line 108